VOLVO LASTVAGN 112 DT (med gengasdrift)


Volvo lastbilar modellerna 110-112 tillverkades från 1939 till 1945. Lastbilarna var försedda med 2 olika motortyper, för bensindrift var den utrustad med EC-motorn och för gengasdrift var motortypen ECG. Motorerna var i stort lika utom kompressionsförhållande och extra utrustning för inkoppling av gengasen.
Föreningens bil med första registrering 1942-01-01 levererades till försvaret och var försedd med gengasutrustning,  6 st. placerade vid I 3 i Örebro. Efter kriget såldes bilen och blev civilregistrerad 30/1 1946 med regnr T 4202. Den 17/1 1951 registrerades som ägare Sven Adolf Brånm som hade en expressbyrå i Örebro.
Bilen skrotades den 15/5 1956 och såldes till en lantbrukare som använde bilen för diverse körning. Bilen blev senare ställd i en lada på gården där den stod till 1990-talet då den köptes av Bo Larsson i Köping. Larsson renoverade bilen till originalskick bl.a. byttes motorn till en EC-motor från en brandspruta.
1995 gjordes ursprungskontroll vid Transportstyrelsen och 3/6 1999 registrerades bilen på nytt i bilregistret.
Bo Larsson använde bilen för uppvisningar men tröttnade och beslöt sig för att sälja bilen. Då vi i föreningen via en annons fick vetskap om detta beslöt vi att köpa bilen och i augusti 2008 levererades den till WMF.
Bilen är användbar för körning på bensin eller gengas. Vid gengasdrift erhåller man bara 60-70 % av effekten.
Fordonet har vinschtrumma.
Data:
Tjänstevikt / Totalvikt            2860 kg/6100 kg
Max last                                     3240 kg
Motor-Bensin                           EC 86 hk
Motor-Gengas                          50-60 hk
Elsystem                                    6 Volt
Bränsle / Tankrymd    Bensin-gengas (ved) / 75 lit.
Körning på gengas      Cirka 4 mil/laddning