TERRÄNGBIL 1/2 ton (WILLYS OVERLAND JEPP CJ2)


Willys Jeepen tillverkades vid Willys Overland Toledo Ohio. Den första modellen togs fram 1940 och fick modellbeteckningen Willys MA. Prototypmodellen provades vid US Army i konkurrens med modeller framtagna av Ford och Bantam. Efter utvärdering gick det första kontraktet på 16000 bilar till Willys Overland. Terrängbilen vidareutvecklades och fick nu beteckningen Willys MB och såg ut som den skulle göra under hela kriget. Willys MB "krigsjeppen" tillverkades 1941 till 1945 i 350 000 exemplar.
Då behovet av bilar var stort och kapaciteten vid Willys fabrik inte räckte till, så fick Ford i uppdrag att licenstillverka en motsvarande bil (Ford GPW) efter samma ritningar som Willys MB, dock med en hel del avvikande detaljer. Ford tillverkade GPW i ca 278 000 exemplar mellan 1942-1945.
Efter kriget fortsatte tillverkningen av Willys jeppen (1945-48) dock med vissa ändringar för att passa den civila marknaden, beteckningen efter ändring blev CJ2A s.k. fredsjeepen.
Ett antal förbättringar av modellen infördes 1948 varvid jeppen fick beteckningen CJ3A och tillverkades fram till 1953.
Efter krigsslutet köpte försvaret 166 st. surplusjeepar modell Willys MB från depåer i Europa. Scania Vabis började sälja den s.k. Fredsjeepen modell Willys CJ2A och då denna inte var mycket dyrare än MB-jeepen satsade försvaret på att köpa denna istället. Bilen blev mycket populär i svenska armen, där den användes som spanings-transport- och dragfordon samt vid tolkning och kabelutläggning. Fordonet ersattes i början av 60-talet av Volvos Pltgb 903.
Föreningens bil en CJ2A köptes vid utförsäljning på 1960 talet av Karl-Erik Eliasson åkeri.
WMF inköpte bilen 1997 av Mikael Eliasson och har renoverat och kompletterat den med saknade detaljer till i stort originalskick.
Data:
Motor              Willys 4-cyl, 60 hk
Tjänstevikt     1050 kg
Totalvikt         1550 kg
Max last          500 kg
Antal pass.      1 (3)
Bromsar          4-hjuls hydrauliska