Klöckner Terränglastbil A 3000
(Tgbil m/42)

Klöckners 3 tons Terränglastbil A 3000 tillverkades vid Klöckner Humbolt-Deutz i Tyskland, på order av Adolf Hitler. Bilen var avsedd att hålla i c:a 3 månader, men användes i svenska armen i 15 år. 600 beställdes av svenska försvaret, c:a 587 levererades och några försvann vid transporten i Östersjön.
Klöcknern blev den första dieselbilen som anskaffades av försvaret. Bilen hade mycket god terrängframkomlighet p.g.a. den goda flexibiliteten i ramkonstruktionen. Bilen har centralsmörjning för fjäderhänken, styrleder samt även för ventilmekanismen. Den största svagheten på bilen var kopplingen, startmotorn och bromsarna.
Vid tomgång på motorn vibrerar handbroms- och växelspak kraftigt. Bilarna blev efterhand ombyggda och användes i huvudsak som pjäsdragbil för 7 cm och 10 cm artilleri. Fordonen förbättrades och fanns kvar inom artilleriet fram till början av 1960-talet.
Några Klöckner utrustades med överbyggnad för radioterrängbil och betecknades Radioterrängbil 931.
Utrustning Radio 250 W m/40 + Ra 400. Terrängbilen användes vid Wendes artregemente under 1940 och 50-talet.
Denna Klöckner med första registreringsdatum 4/5 1944 och regnr 59072 tillhörde A3 till mitten 1960-talet då den såldes till en bilhandlare i Osby. Denne sålde bilen till Cirkus Scala. 12/2 1965 registrerades bilen med regnr L 6187 som ägare handelsfirman Circus Scala .
Vidare öden och användning fram till 1992 då den hittades som vrak i Härjedalen av Traditionsgruppen vid A9 är okänt. 2 år senare var den reparerad av Traditionsgruppen till originalskick och körklar. 1965 återinfördes den i det militära fordonsregistret. Efter att Traditionsgruppen avvecklats i Kristinehamn överfördes terrängbilen till WMF i Kristianstad för att ingå i dess samlingar.
Data:
Tjänstevikt/Totalvikt     3900 kg/6650 kg
Antal pass/ Max last       1/2750 kg (på flaket sittplats för servisen, 6 man)
Motor                                 Deutz 4-cyl förkammardiesel, 80 hk
Bränsle / Tankvolym      Dieselolja, motyl/70 lit.
Kraftöverföring                5-växlad osynkroniserad växellåda, 4-hjulsdrift                                                   med terrängväxel
Bromsar                             4-hjuls hydrauliska
Elsystem                            Startmotor 24 V, övrigt 12 V.