GMC Terrängbil m/46 (Tgbil m/46)
GMC har funnits som bilmärke sedan 1911 då General Motors började tillverkning av lastbilar. Uppsvinget för bilmärket blev under första världskriget då 90 % gick till amerikanska armen.
Efter kriget fortsatte tillverkningen av civila lastbilar. I slutet på 1930-talet ändrade GMC utseendet på sina lastbilar. Föregångarna till krigsmodellerna CCKW utvecklades, bilar med allhjulsdrift och terrängväxel kommer in i produktionen.
När andra världskriget började startade tillverkningen av olika modeller lämpade för försvaret.
Under 1940 tillverkades en halvmilitär modell med beteckningen ACKWX 353 som hade civil hytt vilken målats i blank grön färg.
Denna fick en efterföljare CCKWX som blev mera lik den efterföljande krigsserien som startade 1941 med modellerna CCKW 352 med kort hjulbas 145 ", (WMF:s bil) samt CCKW 353 med lång hjulbas 164 ".
Tillverkningen av dessa varade utan större ändringar ända till augusti 1945. Det byggdes ett stort antal varianter t.ex. flaklastbilar, bärgningsbilar, tankbilar, brandbilar, olika typer av skåpbilar med flera.
Totalt C:a 575 000 bilar av modellerna ACKWX, CCKWX och CCKW tillverkades under 1940 till 1945.
Efter kriget såldes de i stort antal som så kallat surplusfordon många med krigsskador. Svenska försvaret köpte ett antal för att använda för diverse ändamål (c:a 300 st.)
Vid A3 användes bilen från slutet av 1940-talet till in på 60-talet, som pjäsdragbil för de lättare pjäserna.
Föreningens Tgbil m/46 modell CCKW 352 tillverkad i november 1941 har tidigare tillhört danska försvaret på Bornholm och vid försäljning inköpt till Sverige av Mats Andersson i Växjö. WMF köpte bilen i december 1997 av Mats Bergwall, Skottorp. Bilen är införd i civila fordonsregistret 1988 med regnr KZF149)
Data:
Tjänstevikt/Totalvikt 4720 kg / 10 000 kg
Ant Pass/Max last 1 / 5280 kg
Motor GMC 270, 6 cyl och 94 hk
Bränsle / Tankrymd Bensin / 150 liter
Kraftöverföring 5-växlad växellåda, 6-hjulsdrift
Bromsar 6-hjuls hydrauliska