Volvo Radiopersonterrängbil 915 (Raptgb 915)

Tillverkad av AB Volvo från 1953 till 1958. Den gick ursprungligen under smeknamnet "Terrängsuggan", baserat på smeknamnet "Suggan" för Volvos taximodell PV800, på vilken den militariserade versionen Volvo TP 21 baserades. 720 st. tillverkades i två versioner 9151 och 9152. Volvos beteckning Volvo P2104/TP21.
Bilen blev aldrig riktigt omtyck inom försvaret då den var lite tungkörd och svårväxlad, med sin osynkroniserade växellåda. Den enda sugga som förolyckats i krigshandlingar sprängdes av en stridsvagnsmina den 4 januari 1957 utanför Port Said i Egypten. Bilen användes av den första svenska FN-bataljonen. Av besättningen på fyra man skadades en allvarligt och två lättare.
Utrustad med radiostation Ra 422 samt Ra 200 eller andra alternativ. Fordonet användes som lednings- och sambandsbil inom staber och sambandsförband under 1960-talet och 70-talet. TP 21 utvecklades av Måns Hartelius på Volvo som en ersättare till den föråldrade Volvo TPV och användes som stabs- och sambandsfordon med i huvudsak radiomodellerna Ra 121/122 och Ra 422 som sambandsmedel.
De sista fordonen fanns kvar i tjänst inom Armén fram till 1980-talet, för att lära nya förare, av Stridsvagn 101/102 Centurion, att köra med osynkroniserad växellåda.
Föreningens Raptgbil, årsmodell 1957, har tidigare tillhört P6/Fo14 och överförts till WMF 1992.
 
Data:
Vikt                        2,85 ton
Längd                    4,70 m
Bredd                    1,90 m
Besättning           1 person
Passagerare        4 personer
Motor                    Rak 6-cyl Otto-motor, cylindervolym 3,67 liter, 90 hk vid 3600 rpm
Lastkapacitet     500 kg
Upphängning    4 x 4 hjul
Markfrigång      0,25 m
Bränsle/Liter    Bensin / 85 liter
Hastighet            90 km/timme